Checklista för B2B-företag som planerar ny hemsida
Hemsidan är navet för B2B-företags marknadsföring och dess främsta verktyg för att generera kunder och försäljning. Att ta fram en ny sida är ett omfattande projekt. Det är många krav på funktioner och vad som behöver kommuniceras. Här är en checklista som hjälper er med att skapa en hemsida som blir en aktiv del i er marknadsföring.
Affärskrav
- Vad ska hemsida fylla för funktion för bolaget i stort, för dess marknadsföring samt dess försäljning.
- Vilket bidrag gör hemsidan idag?
- Vilka kvantitativ förändringar vill se angående besökare, leads, kunder och/eller försäljning?
Tekniska grundkrav
- SSL certifikat. Https är idag ett grundkrav från Google för att prioriteras vid sökningar. De flesta webbhotell erbjuder idag lösningar till relativt låga kostnader.
- Responsiv design. Att hemsida anpassar sig utifrån besökarens skärmstorlek är även det en faktor som Google prioriterar. Likaså kommer besökarna till er hemsida uppskatta det, vilket leder till att de ofta stannar längre på sidan.
- Stöd för grundläggande Onpage-SEO. Hemsidan behöver hantera de tekniska aspekterna sökordsoptimering. Om ni inte krattar grusgången så kommer Google ha svårt att hitta, ranka och presentera er i sökresultat listan.
- Ett säkert CMS-system som uppdateras kontinuerligt. Behovet av säkerhet ska inte underskattas, se till att din sida inte blir hackad.
Tekniska rekommendationer
- Användarvänligt gränssnitt för uppdateringar. En hemsida behöver kunna uppdateras kontinuerligt, både vad det gäller innehåll och funktion. Är gränssnitt för detta kodat på ett sådant sätt att inte interna resurser kan göra uppdateringar, risker hemsida att bli eftersatt. Alternativt bjuda på otrevliga överraskningar vad det gäller kostnader även för mindre justeringar eller vid nödvändiga uppgraderingar av systemet.
- Sträva efter hög samverkan med andra system. Marknadsarbetet sker med många verktyg och appar, exempelvis nyhetsbrev, CRM, sociala medier, Marketing automation och inte minst rapportering. Att minimera administration mellan system ligger idag högt på de flesta marknadsavdelningars agenda. Moderna lösningar integrerar funktioner och effektiviserar kampanjarbetet betydligt.
Frågeställningar kring kommunikation
- Vilka är ni och varför finns ni på marknaden?
- Vilken är er unika kompetens?
- Vilka olika typer av intressenter/roller har ni som målgrupp?
- Vilka problem/utmaningar löser ni?
- Vilka effekter kan kunder förvänta sig av era lösningar?
- Ska er grafiska profil uppdateras i samband med nya hemsidan?
- Hur etablerat är ert varumärke på marknaden jämtfört med våra närmaste konkurrenter?
- Hur vill ni positionera er mot konkurrenter?
- Vilka konkreta exempel på resultat hos kunder kan ni visa på?
- Hur paketerar ni tjänster/produkter?
- I vilket skede av potentiella kunders beslutsprocess vill vi få kontakt med dem?
- Ska hemsida attrahera besökare som söker efter våra typer tjänster? Eller endast de som känner till oss?
- Vilket konkret inledningserbjudande ska besökare ta ställning till?
Skapa content som driver trafik och omvandlar dem till leads
Att vända på kommunikationsperspektivet och skapa innehåll som utgår från kundens perspektiv kan vara lite en utmaning till en början. Denna mall kan vara en hjälp på vägen. Guiden/mallen är i form av en låst Google Sheet, börja med skapa en kopia alt kopiera över innehållet till Excel.
Funktioner
- Ska hemsidan vara ett verktyg för s k social selling, dvs personlig försäljning via personliga nätverk över exempelvis Linkedin
- Används sökordsannonser för driva försäljning?
- Vilka andra system och verktyg, som används av marknadsavdelningen, ska hemsidan samverka med?
- Ska hemsidan ha stöd för content marketing?
Nästa steg
Vi rekommenderar att du planerar en workshop för alla interna intressenter. Skicka ut listan någon vecka i förväg och låt dem förbereda sina svar. Ägna workshopen till att sammanställa svaren. Ser ni ett behov av en utomstående moderator/workshop-ledare är ni självklart välkomna att höra av er. Lycka till!
Tel 0703 – 42 9725 – Epost anders@cibelmarketing.se
Hubspot, en plattform för digital marknadföring och försäljning
Hubspot har snabbt blivit en världsledande leverantör av systemstöd för digital marknadsföring. Genom att samla kunddata samt stöd för content marketing, epost nyhetsbrev, CRM, marketing automation och sociala medier, effektiviserar Hubspot arbetet genom hela kundresan. Nyfiken? – Läs mer hur ni kan komma igång, helt kostnadsfritt!
Varför du inte ska ha en säljtratt eller funnel
Om du arbetar med försäljning är du förmodligen van vid att tänka på din säljprocess som en tratt. Ett antal människor som känner till ditt företag, ett mindre antal personer som engagerar sig i ditt företag och en ännu mindre antal människor som faktiskt är...
Tycker vi att cold calling via Linkedin är en bra idé?
Är kontaktförfrågningar till demografisk utvalda personer på över Linkedin nästa "gyllene biljett" inom B2B-marknadsföring och försäljning? Eller behöver vi ta ett steg tillbaka och fundera lite mer på VAD vi kommunicerar, istället för att försöka hitta nästa...
SEO för bloggposter, en enkel kom-i-håg-lista
Bloggen har en central roll i företags Content marketing-strategi. Den ger företaget en chans att attrahera nya kunder och bygga förtroende genom utbildade och engagerande material. Om mer traditionell marknadskommunikation riktar sig till BoFu (Bottom of the...