SEO för bloggposter, en enkel kom-i-håg-lista
Bloggen har en central roll i företags Content marketing-strategi. Den ger företaget en chans att attrahera nya kunder och bygga förtroende genom utbildade och engagerande material.
Om mer traditionell marknadskommunikation riktar sig till BoFu (Bottom of the Funnel), dvs närmare ett köpbeslut, är företagsbloggen en kanal för besökare som befinner sig i början av sin köpprocess. Inom Inound och content marketing används ofta beskrivningarna Awareness och Consideration (Medveten och Övervägande) för denna del av köpresan.
Därmed blir faktorer för att bli hittad och spridning av stor vikt. Att också faktiskt bli läst är nästa steg, men detta kommer vi inte direkt beröra denna gång. Sökordoptimering har tre dimensioner:
• Teknisk
• Innehåll
• Kontext
Här kommer vi framförallt behandla den tekniska men att vidröra de andra två. Den tekniska är faktorer som Google (och andra sökmotorer) behöver och använder för att prioritera sökmaterial. Innehåll är om att bli läst och vara relevant. Kontext om vilken roll materialet har i vår säljprocess.
Ett vanligt uttryck är att ”lägg 50% på innehåll och 50% på rubrik” ger en fingervisning om hur viktig rubriken är. Som kvällstidningarna förstått är det rubriken som säljer resten av innehållet. DOCK, översälj och direkt missvisande rubriker har motsatt effekt. Lockande men relevant är den balansgång som rekommenderas.
Att vi har en tydlig bild för vem vi skriver genom Personas och i vilket fas av Buyer´s journey de befinner sig i är också grundläggande. Jag kommer inte gå djupare in på det här då detta redan bör vara definierat i din content strategi, som bör vara utformad innan du ens börja fundera på att skriva bloggposter.
Sökord
Titel (Title)
Meta description
Rubrik
Url
Interna länkar
Externa länkar
Interna länkar
Alt texter på bilder och illustrationer
Open Graph taggar och beskrivningar
Kategorier och taggmoln
CTA, Call to action
Ett sista råd
Som avslutning, teknisk optimering i all ära men dessa åtgärder skapar de tekniska faktorer för material att bli hittat och spritt via sociala media. Men den viktiga delen är att ta fram relevant material för läsaren. Enbart teknisk sökordsoptimering kommer inte få dig hamna överst i sökresultatet, det blir som läppstift på en gris. Så fokusera på innehållet först och låt sen dessa faktorer hjälpa till att din bloggpost vidare.
Söker ni en partner för er befintliga Inbound-process?
Vi har lång erfarenhet av utvärdera och effektivisera befintliga inbound-processer. Vare det rör sig om onboarding, effektivisering av inbound eller support av befintliga Hubspot-installationer.
Varför du inte ska ha en säljtratt eller funnel
Om du arbetar med försäljning är du förmodligen van vid att tänka på din säljprocess som en tratt. Ett antal människor som känner till ditt företag, ett mindre antal personer som engagerar sig i ditt företag och en ännu mindre antal människor som faktiskt är...
Tycker vi att cold calling via Linkedin är en bra idé?
Är kontaktförfrågningar till demografisk utvalda personer på över Linkedin nästa "gyllene biljett" inom B2B-marknadsföring och försäljning? Eller behöver vi ta ett steg tillbaka och fundera lite mer på VAD vi kommunicerar, istället för att försöka hitta nästa...
Checklista för B2B-företag som planerar ny hemsida
Hemsidan är navet för B2B-företags marknadsföring och dess främsta verktyg för att generera kunder och försäljning. Att ta fram en ny sida är ett omfattande projekt. Det är många krav på funktioner och vad som behöver kommuniceras. Här är en checklista som hjälper...