Vänd osäkerhet till tid för förberedelse
Ta tillvara på denna ofrivilliga “timeout” – låt inte osäkerheten leda till passivtet kring er marknadsföring och ditt företags framtid. Bygg din contentstrategi nu och kom igång med inbound! Tajmingen har aldrig varit bättre!
Förändrade förutsättningar
Det kommer en tid efter denna turbolenta tid när allt går tillbaka till något mer vanligt. Men några förändringar får vi nog med oss. Jag förutspår att några av dessa är:
- Vi kommer vara än mer benägna att arbete och mötas digital via videokonferenser och liknande digitala verktyg. Vi kommer ha en högre acceptans för att möten inte sker IRL.
- Vi kommer även utvidga detta beteende till att inkludera hur vi skapar nya kontakter, genererar nya affärer samt att vi kommer utföra än mer research digitalt.
- Kravet kring att bemötas personligt och relevant över alla digitala kanaler kommer öka, behovet av samordna all information kring våra kontakter och kunder ökar.
Behovet av att företag öppnar upp för all typ av kommunikation kommer därmed bli än mer viktigt framöver.
Ta tillvara på pausen
Mycket avstannar just nu, beroende på de stora förändringar som sker. Med förändrad karta är det lätt att tappa fart, men med det ökar risken att pausen blir längre än nödvändigt. Det kommer en vardag och då gäller det att vara med. Men nuvarande status kan användas till att förbereda sig, att göra det där grundliga arbetet vi inte hinner med när epost, samtal, möten och annat fyller vardagen.
Detta är ett utmärkt tillfälle att fylla ladorna med resurser, redo att används när hjulen går för fullt igen!
Tid till strategisk arbete lönar sig
Att börja med content och inbound marketing har en uppstartstid. Först ska personas och buyer’s journey kartläggas. Bloggposter, artiklar och nedladdningsbart material ska produceras och publiceras. Inte sällan ser vi att det tar minst tre månader från start till en ökning av organisk söktrafik till hemsidan. Naturligtvis kan allting skyndas fram men ofta då på bekostnad av grundarbete och kvalité. Något som brukar visas sig senare i processen.
Nu finns alltså ett unik tillfälle att lägga tid på grundarbetet, att genomarbeta strategin för att vara vass när farten ökar igen.
Uppstart till fastpris
Alla företags förutsättningar och behov är unika, omfattningen av arbetet för en uppstart varierar. Men med vår erfarenhet av utveckla content och inbound strategier erbjuder vi nu B2B-företag en content- och inbound strategi till fastpris, om du ger oss två timmar för en grundläggande brifing (via videokonferens går alldeles utmärkt).
Din content strategi kommer innehålla bland annat innehålla:
- Audit av nuvarande hemsida och förmåga genera leads.
- Jämförelse med huvudkonkurrenter.
- Reserach och utveckling av nödvändiga personas.
- Kartläggning av buyer’s journey
- Content förslag för hela köpresen.
- Analys av ingångserbjudanden
- Taktisk plan för minst 6 månader.
- Budget för genomförande av taktisk plan.
Nästa steg
Osäker på om inbound passar ditt företag och dess verksamhet? Boka ett första samtal om 20-30 min, så hjälper vi er reda ut grundförutsättningarna
Content strategi till fast pris
Vi är intresserade av komma igång med inbound marketing och utveckla en content strategi. Kontakta oss!
Varför du inte ska ha en säljtratt eller funnel
Om du arbetar med försäljning är du förmodligen van vid att tänka på din säljprocess som en tratt. Ett antal människor som känner till ditt företag, ett mindre antal personer som engagerar sig i ditt företag och en ännu mindre antal människor som faktiskt är...
Tycker vi att cold calling via Linkedin är en bra idé?
Är kontaktförfrågningar till demografisk utvalda personer på över Linkedin nästa "gyllene biljett" inom B2B-marknadsföring och försäljning? Eller behöver vi ta ett steg tillbaka och fundera lite mer på VAD vi kommunicerar, istället för att försöka hitta nästa...
SEO för bloggposter, en enkel kom-i-håg-lista
Bloggen har en central roll i företags Content marketing-strategi. Den ger företaget en chans att attrahera nya kunder och bygga förtroende genom utbildade och engagerande material. Om mer traditionell marknadskommunikation riktar sig till BoFu (Bottom of the...